Jdi na obsah Jdi na menu
 


Shrnutí vývoje ZX od verze 10 a mých problémů s těmito novějšími verzemi

1. 10. 2017

Trampoty se ZoomTextem – aneb upgradovat?

S jakými chybami se v ZoomTextu můžete setkat a potýkat … (zkušenosti uživatele)

 

Chci se v tomto článku zmínit nejen o posledním vývoji tohoto programu, ale upozornit zejména na problémy, s kterými jsem se setkal já sám na svých počítačích (v práci na Windows 7 a doma s Windows 10). Je plno nových zajímavých funkcí (nepopírám), na ty Vás nalákají texty jinde – např. http://www.spektravox.cz/cs/zrakove-vady/programy/zvetsovaci-odecitaci/zoomtext nebo https://www.zoomtext.com/help/releasenotes/

 

ZoomText prodělal v posledních dvou tří letech celkem bouřlivý vývoj. Až do verze 10.0 šlo o velmi stabilní program, s kterým jsem neměl osobně až na nějaké drobné výjimky problémy. Výjimkou byl např. problém, že nepodporoval zobrazení v DirectX, tudíž nám bylo odepřeno spouštění např. takových her jako byl Rail Tranz nebo Google Earth, pokud se její spuštění neošetřilo skriptem, který přepínal – zapínal po ukončení ZoomTexstu právě Direct X a po ukončení takového programu, který DirectX využíval, opětné vypnutí.

Zřejmě rychlý příchod Windows 8 a následně Windows 10 nejdříve rozhodil číslování verzí ZoomTextu – existovala vedle sebe verze 10.1 pouze pro Windows 7 a verze, která podporovala Windows 8 a po té 10. Nakonec došlo k sjednocení verzí, ale uživatelé, kteří chtěli přejít na Windows 10, si upgrade museli zaplatit. V číslování byla oproti jiným softwarům totální disharmonie a nikdo nevěděl, co je placené a co ne. Někteří uživatelé ZoomTextu dodnes používají Windows 7 s verzí ZoomTextu 10.1. Má smysl doplatit si verzi ZoomTextu 11 a přejít na Windows 10? Bezplatný upgrade na Windows 10 byl pro zdravotně handicapované uživatele prodloužen, ale zdravotní znevýhodnění je potřeba doložit. Jakým způsobem – netuším, ale bude s tím „nějaké úřadování“, které z nás nemá nikdo rád.

S verzí ZoomTextu 10.1 nastaly různé problémy – vrátily se problémy s psaním speciálních znaků přes Alt+numerická čísla (ASCII hodnoty znaků) – to se podařilo odstranit až v poslední verzi ZX 10.1.9.

ZoomText až donedávna podporoval pouze Internet Explorer a Mozillu FireFox (tuším od verzi 9.3 – šlo kvůli tomu o placený upgrade). Nyní od verze 11.4.304.410 podporuje i prohlížeč Chrome. Od verze 11.4 dokonce s pluginem ZoomText Smart Invert s možností pozitivních (správných, originálních) barev při inverzním zobrazení nebo barvách v opačném jasu. Ten se však musel instalovat zvlášť po instalaci ZoomTextu! Tuto pěknou funkci uměl nejdříve ZoomText pro Internet Explorer. Stále však ani ve verzi 11.5 nepodporuje základní zjednodušený webový prohlížeč od firmy Microsoft Edge. S Mozilou FireFoxem vede závod s aktualizacemi tohoto prohlížeče.

Ne úplně dobrá situace je i v případě poštovních klientů. Ve Windows Mailu se zobrazují špatně diakritické znaky – např. v seznamu zpráv a je prostě velmi jednoduchý. V případě Microsoft Outlooku je problém jednak v tom, že nepatří do základní verze Office, jednak moje zkušenost je taková, že ve Windows 7 vyvolával padání ZoomTextu. Thuderbird FireFox dosud není podporován. Naštěstí uživatelé ZoomTextu jsou většinou slabozrací a zvládají práci ve webmailu, tedy na webovém rozhraní svých schránek. Při psaní mailu však dochází k nesledování kurzoru a někdy jsou problémy i se čtením zpráv AppReaderem.

Velké problémy jsem měl s verzí ZoomTextu 10.1 při práci s programem ABBYY FineReaderem 12 ve Windows 7. Co dvě hodiny se přeplnila zřejmě jakási paměť a došlo k zakousnutí počítače. To se zlepšilo až s příchodem jedenáctkové řady. Také ne všechny meziverze podporovaly zvýraznění textového kurzoru v textovém panelu FineReaderu (modré klínky apod.)

Zkouším nyní FineReader 14. Nevím zatím, zda to je ZoomTextem, ale zdá se mi, že se jakási chyba ZoomTextu o přeplnění jakéhosi bufferu po dvou hodinách práce opakuje jen s tím rozdílem, že nedochází k úplném zatuhnutí počítače, ale pouze k poměrně citelnému zpomalení odezvy klávesnice – 1-2 sekundy po napsání znaku. U koho tento problém reklamovat? U ABBYY (FineReader) nebo u vývojáře ZoomTextu? Jeden se bude „vymlouvat“ na druhého.

K nedobrým vlastnostem ZoomTextu někdy patří to, že odmítá sledovat kurzor třeba ve Wordu (2013 nebo 2016), stačí však dát funkci detekovat editační kurzor Ctrl+Shift+Alt+D a většinou to pomůže.

Také si nedovedu vysvětlit, proč na dvou různých (výše uvedených) počítačích s různými operačními systémy, ale s přítomností nainstalovaných verzí ZoomTextu 11.4 nebo 11.5, je blokována ve všech textových editorech klávesová zkratka pro zarovnání textu doprostřed Ctrl+E.

Ve Windows 7 jsem měl problémy s čtením při pohybu kurzoru ve Wordu 2016 - nečetl po šipkách znaky, řádky, slova (Ctrl+šipky), pouze četl pomocí AppReaderu. Myslel jsem, že to je tím, že jsem v zobrazení AERO, které bývalo v době zamrzání počítače ZoomText 10.1 + FineReader 12 spolehlivějším, stabilnějším prostředím. Přepnul jsem se do Klasického zobrazení a tam všechno četlo. 

To, že AppReader se někdy nechce „chytit“ – nechce kurzor na text (orámovat slovo, na které kliknete) a začít číst a nemůžete se funkce zbavit stiskem Esc, je už tradicí. Je pak daleko pohodlnější přečíst si text přes Nástroje – Číst na pozadí (ve verzi ZoomTextu 11.4 CapsLock+Ctrl+B), když před tím vyberete text, který chcete číst a vložíte ho do schránky (Ctrl+C).

Uživatelé starších verzí se možná diví klávese CapsLock – přechod na jedenáctkové verze znamená přeučit se klávesové zkratky! ZoomText je nyní komplatibilní s JAWSem, je možné oba spustit dohromady, čímž se ze ZoomTextu stává plnohodnotný screen reader pro prakticky nevidomé, podobně jako tomu bylo ve verzi ZoomText Fussion nebo v případě konkurenční Supernovy od firmy Dolphin. Daní za to byla úprava klávesových zkratek.

Tuším ještě ve verzi 11.3 byly i problémy s tím, že aktualizace Zoomtextu přes jeho uživatelské rozhraní (odsouhlasení jeho nabídky aktualizace) se kdesi v polovině zastavila, ale tento problém byl už v nejnovější verzi odstraněn. Aktualizovat se muselo stažení instalace a ručně. Při aktualizaci nemusíte odaktivovávat ZoomText a přenášet značku na server a ani starší verzi odinstalovávat, stačí ji „převálcovat“ novější. Ovšem, když potřebujete nainstalovat starší verzi, je třeba obě operace (přenesení značky i odinstalování novější verze) provést.

Také jsem míval problém se spuštěním ZoomTextu (přesnou verzi si už nepamatuji a nechci se mýlit). Problém jsem řešil se Spektrou, s AiSqared, kam se odeslaly konfigurační soubory a pořád nebylo žádné řešení. Až když mi Spektra pomohla tím, že mi vyměnila grafickou kartu, nějakou náhodou jsem zřejmě při aktualizaci čistícího programu PCSpeedUp (Zrychlení počítače) zjistil, že ZoomTextu vadí jeho spuštění po startu Windows. Pokud se ZoomText stihl spustit před startem PCSpeedUp, tak bylo vše v pořádku. Pokud zvítězil ve startu PCSpeedUp, ZoomText spustit nešel. PCSpeedUp není špatný čistič registrů a všeho balastu ve Windows, prováděl ho vždy po startu Windows, čímž byl zabezpečen stabilní provoz Windows, ale jeho používání se ZoomTextem znamená nemít po nastavený pro spouštění při startu Windows a spustit ho ručně, což ztrácí právě zmíněný efekt, když musíte myslet na to, že ho máte spustit ručně. Navíc antivirový program ho označoval pravidelně po aktualizacích za podezřelý software. Česká technická podpora tohoto programu mi sice vždy zaslala aktualizaci, po které už antivir nic nehlásil, ale nakonec jsem přešel k čištění počítače nejdříve programem CCleaner a po té, co jsem přešel na Avast, tak jeho pluginem.

Upozornil bych také na problém s nekompatibilitou ZoomTextu (opět jen s mou grafickou kartou Intel® HD Grafics 4600?) při full screenovém přehrávání videí  – při přepnutí na tento mód došlo k totálnímu zakousnutí počítače – objevila se oranžová obrazovka (obdoba modré „obrazovky smrti“ z předchozích verzí Windows) – s počítačem se nedá nic dělat a musíte čekat, až se to pustí a počítač se zrestartuje (situace je doprovázena i dost nepříjemným zvukem, z kterého je jasně patrné, že došlo k nějakému konfliktu, který se počítači rozhodně nelíbí). Tuto chybu se mi podařilo odstranit tak, že mi technická podpora firmy AiSqared zaslala následující postup (platí pro verzi 11.4 – možná to už pro 11.5 dali do aktualizace – netroufl jsem si zkoušet):

1. Uživatelské rozhraní ZoomTextu
2. Z nabídky ZoomTextu vyberte Technickou podpora a šipkou doprava Příkaz k vyřešení problému ...
3. Do editačního políčka zadejte příkaz: mageng=comp a potvrďte tlačítkem Opravit
4. Restartujte ZoomText.

Pokud byste chtěli z nějakého důvodu tento příkaz vrátit, proveďte následující: dio stejného políčka zadejte příkaz mageng=dx a opět zrestartujte ZoomText

Pokud jste chtěli vrátit tento příkaz z nějakého důvodu ručně, budete muset jít do následujícího umístění: C:\Program Files (x86 li 64 bit OS) \ZoomText (verze ZoomText příkladu: 10.1 nebo 11) \

V programu Poznámkový blok otevřete tento soubor: dwmdll.ini

Odstranit oddíl [konfigurace] včetně toho, co obsahuje, a potom uložte soubor.

To by bylo nejlepší udělat s vypnutým ZoomTextem, pokud to zvládnete, někodo Vám pomůže a nebo použijete zvětšení z Windows.

Další problém, který jsem při práci ve Windows 10 s touto verzí (11.4) ZoomTextu zaznamenal byl následující: otevřel jsem Nabídku start - zapsal název požadovaného programu, který jsem chtěl vyhledat a následně spustit - program se zobrazil a já jsme se pokusil na něj kliknout myší. Položka při tom buď ztratila výběr (focus, kurzor) ještě před tím, než jsem na ní klikl a nebo až po té, co jsem na ní klikl a výsledek byl, že položka se neaktivovala - že nedošlo k aktivaci kliknutím a program se nespustil. Bohužel jsem ani prostřednictvím e-mailové konference ZoomTextu nenašel nikoho jiného, komu by to takto nefungovalo - měl podobný problém. Tento bug jsem nahlásil jak do Spektry, tak hlavně komunikuji s AiSquared, která mi také napsala, že se s podobným problémem ještě nesetkala a abych odinstaloval tuto nejnovější verzi a nahradil jí instalací starší verze ZX 11.4, což jsem provedl a nahlásil, že v této verzi se můj problém neprojevuje!!! (vypadá to, že problém byl vyřešen aktualizací ZoomTextu na  11.5.110.410. Minule - po znovunainstalování 11.4 mi spouštění programů přes odkliknutí v Nabídce Start fungovalo týden!!!

Možná podobný problém jsem řešil nedávno ve Windows 10 s verzí 11.4. Logování do Windows 10 trvalo déle, než obvykle. ZoomText jsem měl nastaven pro automatické spuštění do Windows. Obrazovka byla sice zvětšená, ale panel ZoomTextu se na liště neobjevil, navíc nešlo kliknout na žádnou ikonu na Ploše a ani otevřít Nabídku Start. Přes hardwarové tlačítko se podařilo počítač vypnout a při dalším pokusu o spuštění počítače se problém neobjevil. Může to být náhoda, možná bych neměl dělat z komára velblouda, ale je to jistý projev problémů ZoomTextu s Windows 10. Jako prevenci jsem vypnul automatické spouštění ZoomTextu při startu Windows a také jsem raději zakázal spouštění zvětšování na nalogovací obrazovce Windows, které se možná správně neukončilo, a proto nastal tento problém. Někdy dochází k pomalejšímu přihlášení do Windows třeba tím, že momentálně je problém s připojením k internetu nebo špatným zadáním loginů.

Naštěstí se zatím neobjevil výše uvedený problém s nemožností klikání v Nabídce start po vynuceném downgradu z verze 11.5 na 11.4. Downgradovat jsem musel z poslední verze 11.5 proto, že jednou jsem ZoomText 11.5 spustil a ač bylo tlačítko zvětšení stisknuté (oranžové), ZoomText nezvětšoval a ani nevykazoval další snahu nějak reagovat na jiné příkazy. Protože jsem ho přeinstaloval a nepomohlo to, došel jsem k jedinému řešení downgradovat – tedy přejít na nižší verzi, což zatím pomohlo.

Ještě jedno upozornění. Potřebujete někdy screen shot výřezu obrazovky? Na web nebo jako doklad pro řešení problému? Já v minulosti rád používal bonusovou aplikaci k programu ABBYY FineReaderu ABBYY Screenshot Reader. (od verze FineReaderu 14 je už součástí FineReaderu – spustitelný přímo z menu okna FineReaderu). Použít tento šikovnou utillitku s nejnovějšími verzemi ZoomTextu (11.4 a 11.5) nelze, nedojde k uložení obrazu výřazu do schránky (při screen shotu z webu se tam objeví např. URL adresa stránky, z které obraz snímáte). Výřez můžete však pořídit samotným ZoomTextem, funkcí známou už i ze starších verzí ZoomTextu (není nikde v menu, musíte si pamatovat její klávesovou zkratku Ctrl+Shift+Alt+C), když si před tím nastavíte přesně tu zvětšenou oblast, kterou chcete sejmout. Do výřezu obrazovky se dostane i obrázek kurzoru myši, což je naopak docela výhodné, protože můžete myší ukázat na nějaké místo, které má upoutat pozornost diváka. Pokud byste chtěli použít Screenshot Reader, je třeba ZoomTextu vypnout (ne jen deaktivovat -  bohužel).

Problémy (pokud si s nimi sám neporadím) se snažím řešit přes speciální konferenci ZoomTextu, ale většinou mi nikdo neodpoví a nebo se ozvou uživatelé, kteří mají jen verzi 10.1 (pro Windows 7 a Windows 10), ale ty mi s těmito problémy neporadí. Občas se ozve i Spektra, český distributor a česká technická podpora. Jejich rada na poslední problémy s nemožností klikat na ikony na Ploše byla, abych použil doporučené rozlišení obrazovky, které jsem nastavené měl – prý je zkušenost s tím, že ZoomText nepracuje správně, pokud má jiné rozlišení displeje než doporučené. Já si spíše myslím, že chyba mohla být vyvolána tím, že jsem někdy měl spuštěn Chrome dříve než ZoomText, před čímž ZoomText varuje, když tuto situaci zdetekuje, ale proč se nepodařila event.. chyba odstranit reinstalací ZoomTextu, jsem bohužel nepochopil.

Závěrem musím vyzdvihnout technickou podporu firmy AiSqared (dnes VOF po spojení s Freedom Scientific), která se mě většinou snaží pomoci buď zasláním nějaké release (zkušební) verze – předverze nebo radou. Je fakt, že někdy si také neví rady, ale odpoví, ač takových problémů mají z celého světa jistě dost (kupodivu ne stejné?!). Samozřejmě je tu problém jazykové bariéry – snažím se si nějak poradit, mé znalosti+překladač, případně pomoc přátel a rodiny, ale zdá se mi, že to na druhé straně oceánu chápou a problém jim je jasný, leč některé novější problémy nevím, jak anglicky vysvětlit (protože jak jste sami viděli – je to zamotané) a nemohu už odeslat konfigurační soubory, protože jsem už ZoomText přeinstaloval (můj downgrade).

Spektra mi nabízí, abych počítač přinesl na hloubkový zátěžový test, ale nevěřím, že by se na něco přišlo, protože jinak všechno funguje normálně a počítač potřebuji já nebo rodina téměř denně – domnívám se, že tu chybí zkušenosti s mým problémy, ale nevěřím, že je mám jen já. Od kamaráídů vím, že na jejich počítači vykazuje ZoomText zase jiné chyby, které tady ovšem nechci popisovat, protože s nimi nemám přímou zkušenost.

Bohužel uživatelé novějších verzí buď nejsou členy konference ZoomTextu, nebo nereagují – nemají mé problémy? Možné to je – že se ZoomText chová na každém typu počítače jinak. Počítač mám od firmy Spektra, ač už asi 4 roky starý. Nemyslím si, že bych dělal na počítači nějaké „psí kusy“ (instaloval, odinstalovával různé programy … stahoval různé podivné věci … kontroluji antivirovou čistotu počítače a občas ho nechám vyčistit pluginem s Avastem).

Ano, ještě bych snad měl zmínit i to, že se mi jako nejvhodnější a nejkompatibilnější antivirus pro ZoomText jeví Avast (nikoli AVG nebo NOD32).

Upgradovat nebo neupradovat, vážení uživatelé starších verzí – zřejmě je Vás ještě dost (podle reakcí na konferenci a mých znalostí). Nechtěl jsem Vás tímto článkem odradit a Spektře vzít zisk. Myslím si, že upgrade ZoomTextu je nutností vzhledem k aktualizacím zvl. Windows 10. Daleko stabilnější je nyní ZoomText na OS Windows 7 – určitě - beze sporu. Pokud Vám vše správně funguje nebo Vám dostačuje, asi není důvod, ale pokud získáte nárok a budete si žádat o nový příspěvek na kompenzační pomůcku, doporučil bych Vám nechat si vystavit fakturu a obhájit na ÚP SMA verzi (1+2 placené verze ZoomTextu). Tak Vám upgrade vydrží po dobu pěti let. Prosím, pokud nejste, přihlšte se na konferenci ZoomTextu a pokud tam jste a máte co k (mým?!) problémům říct, napište, potěší a hlavně „pro Spektru“, aby se problémem začala zabývat, když napíšete, že máte stejný nebo podobný problém jako já. Předem Vám za to děkuji. Přeji Vám i sobě bezproblémové fungování přes všechny tyto trampoty nejlepšího zvětšovacího (a odečítacího) programu pro slabozraké.

Pokud by Vás i nadále zajímaly mé trampoty, případně řešení, na které jsem přišel nebo mi byly doporučeny, sledujte mé stránky v rubrice ZoomText zvětšovací a odečítačí asistivní program (https://pcklavesnici.estranky.cz/clanky/zoomtext---zvetsovaci-a-odecitaci-asistivni-sw/).